Biopsja tarczycy – wynik, wskazania i przebieg badania

biopsja-tarczycy.jpg

O badaniu:
Biopsja aspiracyjna cienkoigłowa (BAC) jest inwazyjnym zabiegiem diagnostycznym, który wykonuje się w celu pobrania materiału biologicznego. Materiał pobierany jest do strzykawki za pomocą cienkiej igły. Celem biopsji tarczycy jest potwierdzenie lub wykluczenie toczącego się w organizmie procesu złośliwego, co pozwala na podjęcie decyzji o podjęciu lub zaniechaniu leczenia operacyjnego.

Przebieg badania:
Biopsja aspiracyjna cienkoigłowa to badanie polegające nakłuciu powierzchownie położonych narządów cienką igłą ( o średnicy zewnętrznej 0.4 – 0.6 mm) w celu pobrania materiału do badania. Badanie to wykonuje się pod kontrolą obrazu ultrasonograficznego (USG).  Badanie umożliwia ocenę mikroskopową komórek pobranych ze zmiany (np. z guzka, torbieli czy powiększonego węzła chłonnego), zlokalizowanej pod skórą, wśród innych tkanek. Taka zmiana może być wyczuwalna przez skórę.

Wskazania do wykonania biopsji tarczycy:

Główne wskazania do wykonania biopsji tarczycy, to przede wszystkim: obecność w obrębie gruczołu guzka, który jest wyczuwalny palpacyjnie, wole wieloguzkowe, obecność zmian o średnicy powyżej jednego centymetra, które są widoczne w badaniu USG, bolesność dotykowa, bądź zmieniona konsystencja powiększonej tarczycy.

Czas trwania badania:
Badanie (pobranie materiału komórkowego i utrwalenie) trwa kilka minut.

Odbiór wyników badań:

Wyniki badań dostępne są po około 10 dniach. Wtedy też lekarz określa dalsze leczenie i informuje pacjenta o zaleceniach.

Informacje, które należy zgłosić wykonującemu badanie:

• obfite krwawienie z miejsca pobrania;
  • narastający obrzęk w miejscu pobrania;
  • narastający ból, pomimo zastosowania środka przeciwbólowego;
  • ból w klatce piersiowej, ból serca, kołatanie serca;
  • zawroty głowy lub omdlenia;
  • problemy z oddychaniem;

Masz pytania ? Napisz lub zadzwoń:
e- mail: artclinik@artclinik.pl lub
tel.:12 422 10 53 lub 505 105 190